کسبدرآمد و بازاریابی سایت بانک شارژ
کسبدرآمد و بازاریابی سایت بانک شارژ
کسبدرآمد و بازاریابی سایت بانک شارژ
سرباز رهبری

جمعه بیست و چهارم آذر ۱۳۹۱

آیت الله جنتی: امکانی برای حضور مجدد فتنه گران در انتخابات وجود ندارد

خبرگزاری فارس: امکانی برای حضور مجدد فتنه گران در انتخابات وجود ندارد

آیت‌ الله احمد جنّتی‌ در سوم‌ اسفند 1305 هجری‌ شمسی‌ در روستای‌ لادان‌ از بلوک‌ ماربین‌، واقع‌ در سه‌ کیلومتری‌ غرب‌ شهرستان‌ اصفهان‌، چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ مرحوم‌ ملا هاشم‌ از روحانیون‌ وارسته‌ و بزرگی‌ بود که‌ از شنبه‌ تا چهارشنبه‌ در شهر اصفهان‌ حضور داشت‌ و به‌ تدریس‌ علوم‌ حوزوی‌ می‌پرداخت. آیة‌ الله جنّتی‌ بخشی‌ از دروس‌ مقدمات‌ را نزد پدرش‌ و بخشی‌ را نزد مرحوم‌ سید ابوالقاسم‌ هرندی‌ خواند. او بخشی‌ از معانی‌ و بیان‌ را نزد مرحوم‌ سید محمد باقر ابطحی‌ و بخشی‌ دیگر را نزد حاج‌ شیخ‌ احمد فیاض‌ فرا گرفت‌ و معالم‌ را نزد مرحوم‌ حاج‌ شیخ‌ علی‌ مشکاتی‌ آموخت‌.

در قم‌ شرح‌ لمعه‌ را نزد مرحوم‌ شهید صدوقی‌ آموخت‌ و برای‌ آموختن‌ بخشی‌ از رسائل‌ و قوانین‌ به‌ نزد مرحوم‌ آیة‌ الله بهاءالدینی‌ رفت‌. بخشی‌ از کتاب‌ مکاسب‌ را نزد مرحوم‌ حاج‌ سید محمد باقر طباطبایی‌ بروجردی‌ فرا گرفت‌. و برای‌ آموختن‌ کفایه‌ به‌ نزد مرحوم‌ حاج‌ شیخ‌ عبدالجواد اصفهانی‌ و مرحوم‌ مجاهدی‌ رفت‌. بخشی‌ از مکاسب‌ را نیز نزد مرحوم‌ حاج‌ آقا روح‌ الله کمالوند آموخت‌.

با تکمیل‌ دوره سطح‌ به‌ درس‌ خارج‌ بزرگانی‌ چون‌ آیة‌ الله العظمی‌ بروجردی‌(ره‌)، آیة‌ الله العظمی‌ گلپایگانی‌، آیت‌ الله‌ العظمی‌ حجّت‌ کوه‌ کمره‌ای‌(ره‌) و آیة‌ الله العظمی‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) رفت‌ و سالها در درس‌ فقه‌ و اصول‌ ایشان‌ به‌ طور جدی‌ شرکت‌ کرد. او در طی‌ این‌ سالها در بعضی‌ از درسهای‌ اخلاق‌ نیز شرکت‌ می‌نمود،تا علاوه‌ بر آموختن‌ علم‌، عمل‌ به‌ آنها را نیز فراگیرد.

فعالیتهای‌ علمی‌ و فرهنگی‌ و تحصیل‌ فقه‌ و اصول‌ مانع‌ فعالیتهای‌ سیاسی‌ آیة‌ الله جنتی‌ نگردید. فعالیتهای‌ سیاسی‌ در پرونده‌ زندگانی‌ او گاه‌ بیشتر و بهتر می‌درخشد. آیة‌ الله احمد جنتی‌ پیش‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌، در سخنرانیها، اجتماعات‌ عمومی‌ و جلسات‌ خصوصی‌ همواره‌ به‌ افشای‌ ماهیت‌ پلید حکومت‌ پهلوی‌ و ضرورت‌ براندازی‌ این‌ حکومت‌ وابسته‌ می‌پرداخت‌. او که‌ خود سالها شاگرد مرجع‌ عالی‌ قدر شیعه‌، امام‌ خمینی‌(ره‌) بود، همواره‌ دیگران‌ را به‌ پیروی‌ از راه‌ امام‌(ره‌) دعوت‌ می‌کرد. از سوی‌ دیگر در درون‌ حوزه‌، ضمن‌ ملاقات‌ با علما و مراجع‌، آنها را از آخرین‌ اخبار حرکت‌ انقلابی‌ امام‌ و مردم‌ با خبر می‌ساخت‌.

از مسؤولیتهای‌ مهم‌ آیة‌ الله جنتی‌ امام جمعه موقت تهران و عضویت‌ در شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌، از نخستین‌ روزهای‌ تشکیل‌ این‌ نهاد مقدس‌ است‌. شورای‌ نگهبان‌ از نهادهای‌ مهم‌ انقلاب‌ به‌ شمار می‌آید که‌ با وجود آن‌، می‌توان‌ گفت‌ توطئه‌هایی‌ چون‌ داستان‌ مشروطه‌ تکرار نخواهد شد و همواره‌، مصوّبات‌ مجلس‌، از صافی‌ فقه‌ اسلام‌ و قانون‌ اساسی‌ خواهد گذشت‌. این‌ نهاد همواره‌ مورد هجمة‌ دشمنان‌ انقلاب‌ قرار گرفته‌ است‌.

در ذیل گفتگوی اختصاصی مجله آدینه تهران، ارگان ستاد نماز جمعه با این فقیه وارسته از نظرتان می گذرد:

سوال: دوازده آذر سال روز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. این قانون یکی از موفق ترین تجربه های تلفیق حقوق اساسی جدید با قوانین فقه شیعی در قالب یک حکومت اسلامی بود.  پس‌ از تشکیل‌ حکومت‌ مشروطه‌ و ایجاد مجلس‌ قانونگذاری، از لحاظ‌ نظری‌ قوانین و فقه، دو نظام‌ جداگانه‌ شد. در واقع تلاش مجدانه ای برای قانون سازی از فقه و نظام حقوقی اسلام صورت نگرفت. ابتکار فرماندهی‌ به‌ حقوق‌ رسید و بازرسی‌ و نظارت‌ به‌ شرع‌ واگذار شد. منتها این‌ مرزبندی‌ در عمل‌ ثابت‌ نماند. نظارت‌ فقیهان‌ بر قانونگذاری‌ دیری‌ نپایید و هیچگاه‌ به‌ طور کامل‌ استقرار نیافت. انقلاب‌ 1357 و در پی آن قانون‌ اساسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ به‌ طور رسمی‌ فقه اسلامی‌ را به‌ صحنه‌ زندگی‌ آورد و سایر نهادهای‌ حقوقی‌ را در خدمت‌ این‌ هدف گرفت. حضرت عالی به عنوان یک فقیه برجسته راز این موفقیت را در چه می دانید و اساسا جمهوری اسلامی بر اساس چه مکانیسمی توانست این ترکیب را به شکل یک ترکیب اتحادی در آورد و نه انضمامی؟

بسم‏ اللَّه ‏الرّحمن‏ الرّحیم‏

الحمدلله رب العالمین والصّلاه والسّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداه المعصومین المکرّمین سیّما بقیّه الله فی الأرضین.

من هم به شما خوش آمد عرض می کنم و خرسندم از اینکه ستاد نماز جمعه هفته نامه آدینه تهران را منتشر می کند. این هفته نامه نشریه خوبی است و امیدوارم که کیفیت آن روز به روز بیشتر شود و مطالب مفیدی به خوانندگان عرضه کند.

قانون نویسی بر مبنای فقه اسلامی یکی از آرزوهای دیرینه ی همه علما و فقهای اسلامی بوده است. از  زمان پیامبر عظیم الشان اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) و حضرت  امیر المومنین(علیه السلام) و ائمه اطهار(علیهم السلام) همه هدف این بود که حکم و قانون بر مبنای اسلام عزیز هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ شکل صورتبندی شود. اما این ایده به دلیل حاکمیت افراد و جریانات ناصالح در طول تاریخ پس از اسلام چه در زمان بنی امیه و چه در دوره بنی عباس و چه حکومت هایی که بعدها در ایران تشکیل شد، عملی نشد و حکومت های جور حاضر نبودند حاکمیت قوانین اسلامی را بپذیرند. بسیاری از علمای اسلامی هم که مایل به این موضوع بودند قدرتی نداشتند و قدرت در دست دیگران بود. این در حالی است که سیاست و کشورداری یکی از اصول مسلم فقه اسلامی است. امام خمینی(رحمه الله علیه) بر اساس یک منطق مستدل برگرفته از اصول و مبانی اسلامی پس از سالها تحقیق و مطالعه در قرآن و سیره اهل بیت(علیهم السلام) و فقه اسلامی تواستند طرح مترقی و بی بدیلی را برای قانونی کردن فقه اسلامی از نظر ضوابط کشورداری متناسب با زمان و مکان طراحی و اجرا کنند.

امام خمینی(رحمه الله علیه) به واسطه روشن بینی، آزاد اندیشی و عدم تحجر فکری که داشتند دریافتند که اسلام دین زندگی است و در همه شئون حیات انسانی اعم از فردی و اجتماعی از پیش از تولد انسان، زمانی که یک ازدواج منجر به تولد یک فرزند می شود تا تمام دوران حیات یک فرد در مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... تا مرگ انسان برنامه و حکم دارد و اجرای این احکام لازمه تکامل انسان است. این احکام فقط برای رساله نیست و برای همیشه تاریخ تا قیامت تازگی دارد. بر این مبنا سیاست نیز از دیانت جدا نیست. دین و سیاست دو روی یک سکه هستند. قبلا در حکومت های جور و طاغوت می گفتند دین از سیاست جداست تا دست علما و مومنین را از اداره اجتماعی کوتاه کنند. عده ای هم باورشان شده بود؛ اگر عالمی می خواست وارد سیاست بشود او را متهم به سیاسی بودن می کردند که مثلا مرحوم آیت الله کاشانی یک فرد سیاسی است، مرحوم آیت الله مدرس آخوند سیاسی است و ... . امام خمینی(رحمه الله علیه) این طلسم را شکست و ثابت کرد که دیانت از سیاست جدا نیست و سیاست عین دیانت است. ایشان این مهم را ترویج کردند که اسلام یعنی حاکمیت الله و این حاکمیت تنها به وسیله پیامبران الهی و اوصیای آنها و بعد هم در زمان غیبت توسط جانشینان و نواب عام ائمه اطهار(علیهم السلام) در جامعه جاری و ساری می شود.

 

سوال: البته در دوره مشروطیت نیز تلاشهایی توسط علما برای قانون نویسی اسلامی صورت گرفت. مثل نظارت جمعی از فقهای طراز اول بر مصوبات مجلس شورای ملی که در متمم قانون اساسی مشروطه مطرح شد. اما در نهایت خروجی مشروطه به قانونی شدن فقه اسلامی نینجامید و در برخی مقاطع حتی قوانینی در تعارض با شرع مقدس به تصویب می رسید. به نظر حضرت عالی علت این ناکامی و راز موفقیت امام خمینی(رحمه الله علیه) چه بود؟

آیت الله جنتی: همانطور که اشاره کردید در قانون اساسی مشروطه بحث نظارت علمای طراز اول را مطرح کردند چرا که اگر حکومت سلطنتی هم باشد باید مجری قوانین اسلام باشد. لذا بنا بر این شد که 5 نفر از علمای طراز اول در مجلس حضور داشته باشند و بر مصوبات نظارت کنند. این طرح اگر به درستی عمل می شد تا حدودی از مشکلات مشروطیت می کاست و اجازه نمی داد که مشروطه به دیکتاتوری یک قزاق قلدر منجر شود. اما واقعیت این بود که قدرت در دست این 5 نفر نبود و این علما به مرور منزوی شدند و خود به خود این طرح نسخ شد. مهمترین علت ناکامی مشروطه در حاشیه بودن علما و روحانیت بود در حالی که امام خمینی(ره) در انقلاب اسلامی روحانیت را از حاشیه به متن آورد.

این ایده مترقی و مخالف با تحجر فکری جوان ها و طلاب آزاده را به خود جلب کرد و مردم نیز بر اساس فطرت خداجو و حقیقت طلب خود به امام اقبال نشان دادند و ایشان را به عنوان یک فقیه آزاد اندیش، عالم، متقی، شجاع و نائب بر حق حضرت حجت بن الحسن العسگری( عج الله تعالی فرجه الشریف) به عنوان امام و رهبر خود پذیرفتند.

سوال: حضرت عالی آیا این احساس خطر را می کنید که همان اسیبی که مشروطه دچار آن شد متوجه انقلاب اسلامی نیز بشود. یعنی جریاناتی بخواهند روحانیت را از متن به حاشیه ببرند؟

آیت الله جنتی: این خواسته دشمنان ماست اما من گمان نمی کنم تجربه شکست مشروطه مجددا تکرار شود. مردم ما یک ارتباط قلبی با مفهوم ولایت فقیه پیدا کرده اند و از آن دست بر نمی دارند. همانطور که امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب فرمودند ان شاء الله این انقلاب به قیام حضرت حجت(عج) منتهی خواهد شد. البته ممکن است یک جاسوس عالم نما و روحانی نمایی به حوزه نفوذ کند و درس بخواند و حتی رساله بنویسد اما مردم ما هوشیار تر از آنند که در مقابل توطئه های دشمن زانو بزنند.

سوال: کشور در آستانه یک انتخابات مهم و حیاتی قرار دارد. امروز بسیاری از گروه ها و جریانات سیاسی در حال یک کاسه کردن مواضع و طی کردن فرایندهای زیردستی گزینش نامزدهای نهایی برای دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شورا ها هستند. شما چه توصیه ای به گروه ها و جریانات سیاسی دارید؟

آیت الله جنتی:توصیه من همان توصیه حضرت امام خمینی( رحمه الله علیه) و مقام معظم رهبری است. ما نباید فراموش کنیم که مسلمانیم. اگر هر رنگ سیاسی داشته باشیم، اگر هر پایگاه اجتماعی داشته باشیم، اگر در هر جمعیت و تشکیلات سیاسی حضور داشته باشیم، چه انتخاب کننده باشیم و چه انتخاب شونده باشیم همه مسلمانیم.لذا اسلام باید بر همه فعالیت های سیاسی و انتخاباتی ما حاکم باشد. در اصل 115  قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است:

رییس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد

ایرانی‏الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.

کسی که می خواهد انتخاب شود باید واجد کلیه این شرایط باشد. این شرایط شرایط سنگینی است. مردمی هم که می خواهند رای بدهند مسلمانند و این شرایط را قبول دارند. لذا هم انتخاب کننده و هم انتخاب شونده باید ضوابط اسلامی را رعایت کنند. ایا اسلام اجازه می دهد که برخی در رقابت ها انتخاباتی فحاشی کنند، تهمت بزنند، آبروی اشخاص را ببرند، افراد دیگر را تخریب کنند و ... . اسلام اجازه نمی دهد حتی به یک فرد معمولی تهمت زده شود حال چگونه برخی به خود اجازه می دهند به فردی که در جایگاه ریاست جمهوری است تهمت بزنند.

سفارش من این است که جریانات سیاسی و رجالی که نامزد انتخابات می شوند همه این جهات را رعایت کنند. مردم نیز اگر ببینند فرد مبادی آداب و فرهنگ اسلامی است به او رای خواهند داد. اگر مردم ببینند فردی ضعف نفس دارد و به دنبال تخریب دیگران است به او رای نمی دهند. مردم  فردی را می خواهند که مومن به خدا باشد، مردمی کسی را می خواهند انتخاب کنند که مجری احکام اسلامی باشد.رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم سوگند می خورد:

«من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت هائی که برعهده گرفته ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور, ترویج دین و اخلاق , پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم .در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشوراز هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم ‏‏.»

توصیه دیگر بنده این است که نامزدها و جریانات سیاسی از ریخت و پاش و اسراف به شدت پرهیز کنند. در شرایط کنونی که کشور در معرض تحریم های بین المللی است همه باید به حداقل ها اکتفا کنند. اگر نامزدی بخواهد پول های بی حساب و کتاب خرج بکند، رای بخرد، تبلیغات بیش از حد لازم بکند و ... راه درستی را برای حضور در انتخابات و کسب محبوبیت در پیش نگرفته است. لذا جریانات سیاسی حتما از اسراف و تبذیر پرهیز کنند.

سفارش دیگر رعایت قانون است. جریانات و نامزدها در آشکار و پنها رعایت قانون را بکنند. از بیت المال به هیچ وجه برای تبلیغات انتخاباتی استفاده نکنند. استفاده از آب، برق، تلفن  و ... بیت المال برای انتخابات خلاف شرع و قانون است. حتی افراد از وقت اداری برای استفاده انتخاباتی باید پرهیز کنند چرا که برای این وقت از دولت حقوق می گیرند که هیچ ربط به انتخابات ندارد.

سوال: آیا برای فتنه گرانی که در سال 1388 رای مردم را برنتابیدند و قواعد یک بازی دموکراتیک را به هم زدند امکان حقوقی به منظور حضور مجدد در انتخابات آینده وجود دارد؟

آیت الله جنتی: خیر! امکانی برای حضور مجدد فتنه گران در صحنه انتخابات وجود ندارد و آنها حتی نباید توهم این حضور مجدد را داشته باشند. فتنه گران بزرگترین خیانت را به نظام اسلامی و مردم انجام دادند و لطمه سنگینی به کشور زدند. اینها نشان دادند نه به قانون اساسی، نه به فقه اسلامی و نه اخلاق اسلامی اعتقاد و التزامی ندارند. امروز ارتباط فتنه گران با خارج و دشمنان انقلاب کاملا محرز شده است و این مسئله در پرونده های این افراد که در دادگاه ها تشکیل شده و در اعترافات آنها کاملا روشن است. ایا این افراد حائز شرایط سنگین اصل 115 هستند که مجددا بخواهند در عرصه انتخابات حاضر شوند. اینها به نظام و مردم خیانت کردند و دشمنان انقلاب را شاد کردند. مساجد و پایگاه های بسیج را آتش زدند، ب دستگا عزاداری اباعبدالله(علیه السلام) در عاشورا جسارت کردند به ساحت مقدس امام خمینی(ره) اهانت کردند و... مطمئنا امکان حضور مجدد اینها در صحنه انتخابات وجود ندارد. مردم این افراد را به عنوان مجرم می شناسند و هیچ وقت حاضر نمی شوند حضور دوباره آنها را بپذیرند.

سوال: آیا کسانی که حاضر نشدند از فتنه برائت بجویند و عملکرد فتنه گران را تایید کردند امکان حضور در انتخابات دارند؟

آیت الله جنتی: خیر! آنها هم امکان حضور در صحنه انتخابات را نخواهند داشت. چرا که: من رضی بفعل قوم فهو منهم. ما قاتلین امام حسین(علیه السلام) را در زیارت عاشورا لعن می کنیم به کسانی هم که به این جنایت در عاشورا رضایت دادند لعن می‌فرستیم.

سوال:مدتی است حضور شما برای ایراد خطبه های نماز جمعه تهران به دلیل کسالت جسمی کمتر شده است. این موضوع برای بسیاری از نمازگزاران و مومنین نگرانی هایی را به وجود آورده است. لطفا در این خصوص و همچنین وضعیت جسمانی خود توضیحاتی را مطرح بفرمایید.

آیت الله جنتی: من از نظر جسمی غیر از مسئله سن، بیماری و ناراحتی خاصی ندارم. فقط مسئله کهولت سن و عوارض ناشی از آن است. بحمدالله و با لطف خدا به لحاظ جسمی در سلامت هستم. منتهی کم تر شدن حضور در نماز جمعه جهات دیگری علاوه بر مسئله جسمانی داشت. من فکر می کنم کسانی که در سنین بالا قرار می گیرند باید کمی مشاغل خود را کم کنند و به فکر افزایش علم و عمل خودشان باشند، گذشته ها را جبران کنند. چرا که اگر در این ایام نتوانند کاری بکنند دیگر فرصتی ایجاد نخواهد شد. امروز بحمدالله افراد جوان و تازه نفسی هستند که هم بروز هستند و هم بیشتر مطالعه دارند و بهتر می توانند خطبه بخوانند. لذا تصور کردم که باید این کار مقدس را به جوان ترها سپرد.

سوال: ما مطلعیم که شما بر خلاف چهره ای که برخی رسانه ها سعی دارند از حضرت عالی بسازند فوق العاده چهره ای رئوف، با لطافت های روحی خاص و فقیهی وارسته هستید. اما شاید کمتر کسی در نظام جمهوری اسلامی تا این اندازه مثل حضرت عالی مورد بغض دشمنان انقلاب باشد و علیه ایشان در رسانه ها فضا سازی کنند. این موضوع را برای خود توفیق می دانید و یا ناکامی؟

آیت الله جنتی: این موضوع قطعا برای من یک توفیق است. جمله‌ای حضرت امام فرمودند که اگر آمریکا از ما خوشحال بود در خودمان شک کنیم. اگر او با ما دشمنی کرد حقانیت خودمان را باور کنیم. به نظر من اگر کسانی که تخریب می کنند حزب اللهی باشند نماز شب خوان باشند آدم باید در خودش شک کند. اما اگر افراد بی موالات تخریب می کنند این اتفاقا مایه خوشحالی است. انسان از مذمت افراد صالح باید برای خود نگران شود.

نوشته شده توسط صالح در 16:5 |  لینک ثابت   • 

جمعه بیست و چهارم آذر ۱۳۹۱

خطبه های نماز جمعه 24 اذرماه 1391

خبرگزاری فارس: نامزدهای انتخابات اخلاق را رعایت کنند/ آمریکا بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر

آیت‌الله سید احمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به فرمایشات رهبری در مورد سبک زندگی اسلامی اظهار داشت: نباید به فرمایش رهبری فقط شعاری نگاه کرد و شورای عالی انقلاب فرهنگی، رسانه ملی و رسانه‌های مکتوب باید با جدیت به این موضوع بپردازند.

وی افزود: متفکران جامعه باید در رابطه با سبک زندگی اسلامی، آسیب شناسی کنند و بعد با کمک حوزه و دانشگاه موضوعات مورد نیاز در این زمینه را تبیین و در مرحله بعد الگوی مناسب سبک زندگی اسلامی عرضه شود و در مرحله آخر هم زمینه‌های اجرایی سبک زندگی اسلامی ارایه شود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: نفس طرح موضوع سبک زندگی اسلامی از سوی مقام معظم رهبری معنایش این بود که اسلام برنامه زندگی است و از قبل از ولادت تا بعد از وفات بشر برنامه دارد.

خاتمی با بیان اینکه جریان سکولار نقطه مقابل این تفکر است و می‌گوید دین نباید در زندگی مردم دخالت داشته باشد، ادامه داد: امام خمینی (ره) در سال 1348 درس ولایت فقیه را مطرح کردند و گفتند اینکه برخی می‌گویند اسلام دین زندگی نیست یک تفکر صهیونیستی است؛ اسلام آئین‌نامه زندگی است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه تجلی دین باید در زندگی ظاهر شود، تاکید کرد: از جذابترین شیوه‌های تبلیغ دین، تبلیغ عملی است و رفتار اسلامی باید در زندگی شخص مسلمان متبلور باشد.

آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب امروز نماز جمعه تهران در خطبه دوم با اشاره به مناسبت‌های مذهبی پیش رو در هفته جاری گفت:‌ طبق برخی از روایات ما در هفته آینده ولادت امام محمدباقر (ع) را در سال 57 هجری قمری داریم. همچنین جمعه آینده نیز ولادت حضرت امام کاظم (ع) در سال 128 هجری قمری است.

وی افزود: طبق نقل شیخ مفید و شهید اول روز هفتم صفر روز شهادت حضرت امام مجتبی (ع) است و آنچه در این میان مهم است ابراز ادب به ساحت مقدس خاندان عصمت و طهارت است که ما هرچه داریم از این قبیل توسلات و عرض ادب‌هاست.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: همچنین مقدم عالم گرانقدر آیت‌الله حاج شیخ احمد موحدی کرمانی را در جمع امامان جمعه موقت تهران گرامی می‌داریم و آرزوی سلامتی و توفیق را برای این عالم عزیز که از هر جهت منش و رفتارش الهی داریم.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به تلاش دشمنان انقلاب اسلامی برای تحریم مردم ایران ادامه داد: دشمنان روزی که تحریمها را آغاز کردند انتظار داشتند که در کوتاه مدت چراغ سبزی از بین ملت ایران به سوی دشمنان روشن شود. اما احسنت به شما ملت عزیز که اسلام و قرآن را سربلند کردید.

وی افزود: این کشور، کشور اهل بیت است و شما نظام اسلامی را ترجیح دادید و سختی‌ها را به جان خریدید. به خدا که ما بند بند وجودمان سختی‌هایی که شما تحمل می‌کنید را احساس می‌کند.

خطیب امروز نمازجمعه تهران ادامه داد:‌ اما این هزینه عزت شماست و خود خداوند آن را جبران خواهد کرد. این صبوری‌ها نزد خداوند حساب می‌شود و در روز قیامت مورد حساب قرار می‌گیرد.

آیت‌الله خاتمی در ادامه با اشاره به شکار پهباد آمریکایی توسط نیروهای دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت:‌شکار پهباد جاسوسی آمریکا کار بسیار بزرگی از سوی نظام اسلامی بود که از سوی برادران عزیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد.

وی افزود: اینکه یک پهباد را سالم بر روی زمین بنشانند به معنای اقتدار است و نشانه آن است که ملت ایران تنها شعار نمی‌دهد بلکه در زمان لازم اقتدار خود را به رخ می‌کشاند.

خطیب امروز نمازجمعه تهران با اشاره به فرا رسیدن انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و تلاش کاندیداها و طرفداران آنها گفت: دو نکته در این خصوص لازم به ذکر است که البته مطابق با سبک زندگی اسلامی است نکته اول آنکه فضای انتخابات در داخل جامعه اسلامی با فضای انتخابات در بیرون از این فضا باید تفاوت داشته باشد در فضای انتخاباتی غربیها هیچ حد و مرزی وجود ندارد اما آن فضا نباید در جامعه اسلامی حاکم باشد در جامعه اسلامی نباید تهمت و افترا رایج باشد.

آیت الله خاتمی گفت: کسانی که برای شرکت در انتخابات کاندید می‌شوند خود را مسلمان می‌داند و برای خدمت وارد صحنه می‌شوند در نهایت شورای نگهبان آنها را قبول یا رد می‌کند اما نباید فعالیت در این فضا ملازم با توهین باشد.

وی با ذکر احادیثی در خصوص اهمیت آبروی مؤمن گفت: ما امروز شاهدیم که دامنه تخریب در بین روزنامه‌ها از افراد گذشته و به گروه‌ها می‌رسد و مثلا گفته می‌شود فلان گروه از زمانه عقب است. این تخریب در شأن نظام اسلامی نیست.

خطیب امروز نمازجمعه تهران ادامه داد: نکته دیگر اینجاست که کاندیداها و هواداران آنها خدمات 34 ساله نظام را زیر سؤال نبرد ادعا نکنند که همه جا خراب است و ما همان فرشته نجاتیم که می‌خواهیم همه چیز را از نو بسازیم.

آیت الله خاتمی ادامه داد: آنها بهتر است به جای مطالب خلاف واقع برنامه‌های خود را ارائه دهند و بر اساس قانون اساسی عمل کنند و رفتار آنها در شأن جامعه اسلامی و یک کاندیدا باشد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت:‌ وحدت حوزه و دانشگاه روزی همسال با جمهوری اسلامی است و از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی مطرح شد.

خطیب نمازجمعه تهران ادامه داد: منظور از وحدت حوزه و دانشگاه این است که این دو در خدمت اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران باشند. بیش از 200 هزار شهید برای حفظ نظام اسلامی به میان آمدند و وحدت حوزه و دانشگاه باید فرصتی برای تحکیم نظام باشد. البته وحدت حوزه و دانشگاه به معنای تعریف مداوم نیست بلکه باید دانشگاه و حوزه به عنوان چشمی بیدار و بازوی فرهنگی این نظام  نقاط مثبت و منفی را دیده و انتقاد و نقد سازنده داشته باشد.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: از حوزه و دانشگاه انتظار می‌رود که در علوم انسانی تحولی ایجاد کنیم و علوم انسانی را نه بر اساس مبانی غربی بلکه بر اساس مبانی اسلامی عرضه کند.

وی خاطر نشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی که ما نیز در سالگرد آن قرار داریم در عرصه زندگی اسلامی فعال شود و از توان حوزه و دانشگاه استفاده کند.

خطیب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به فرا رسیدن روز دهم دسامبر سالروز حقوق بشر گفت: روز بین‌المللی حقوق بشر می‌توانست زمینه بررسی دقیق عملکرد مدعیان حقوق بشر باشد و چگونه این مدعیان در خط مقدم ناقصین حقوق بشر هستند که در رأس آنها نیز دولت استکباری آمریکا قرار دارد.

ایت الله خاتمی گفت: به 10 دلیل دولت آمریکا خود در رأس ناقضان حقوق بشر قرار دارند اول آنکه طبق اعلامیه حقوق بشر هیچکس را نمی‌توان مورد آزار و شکنجه قرار داد اما امروز بیش از 380 هزار تبعه خارجی در بازداشت‌های مخفی و غیرمخفی و در داخل و خارج آمریکا شکنجه می‌شوند و بازداشتگاه‌ها گوانتانامو نمونه واضح آن است.

وی افزود: دلیل دوم این است که در حمله آمریکا به عراق نزدیک به 285 هزار نفر کشته و زخمی شدند بیش از 60درصد کشته شدگان زنان باردار ، پیرمردهای سالخورده و حتی بیماران روانی شدند. این نهایت نقض حقوق بشر است. دلیل سوم آنکه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل از شکنجه زندانیان و خشونت پلیس آمریکا ابراز نگرانی کرده است. دلیل چهارم آمریکا 350 پایگاه نظام در گوشه و کنار کشورهای دنیا دارد که شمار این پایگاه‌ها نشان از نقض حقوق بشر و نقض حقوق ملتها است.

خطیب امروز نمازجمعه تهران ادامه داد: آمریکا حامی اصلی دولت تروریستی است که با کمال وقاحت اعلام می کند که ما قصد ترور فلان شخص را داریم و دولت آمریکا نیز به صراحت از آن حمایت می‌کنیم و ما دیدیم که دو کاندیدای آمریکا چگونه مسابقه حمایت از رژیم صهیونیستی را گذاشته بودند.

آیت الله خاتمی گفت: آمریکا حامی اصلی کشورهای کودتاچی است کدام کشور کودتایی است که حامی دولت آمریکا نبوده است. کدام دیکتاتور بوده است که از حمایت دولت آمریکا برخوردار نبوده همچون بن علی، نامبارک و قذافی که تا همین اواخر تحت حمایت آمریکا بودند.

وی اظهار داشت: بر طبق گزارش سازمان ملل 176مورد نقض حقوق بشر در بحرین گزارش شده است آیا این نقض حقوق بشر نیست که در روز روشن حقوق انسانها از سوی حکام مستبد بحرین زیر پا گذاشته شود؟

خطیب امروز نمازجمعه تهران ادامه داد: در سوریه مدام وحشی‌های تروریستی جنایت می‌کنند. دیروز بمبی در مقابل وزارت کشور سوریه منفجر شده است و 18 نفر کشته شده‌اند. طفل‌های معصوم و کسانی که برای خانواده خود تلاش می‌کنند این جنایت همگی با حمایت آمریکا صورت می‌گیرد.

آیت الله خاتمی گفت: تحریم همه جانبه ملت ایران یکی دیگر از موارد نقض حقوق بشر است. تحریم دارویی تنها با هدف تحت فشار قرار دادن ملت ایران انجام می‌شود مردمی که دست سازشکارانه شما را قطع کرده و از غارت ایران جلوگیری کردند.

وی افزود: البته به فضل خدا دولت استکباری آمریکا نخواهد توانست که چنین کاری را جلو ببرد.

خاتمی تصریح کرد:‌ دلیل دهم برخورد دولت آمریکا با معترضان خودشان است. برخورد با کسانی که برای اعتراض آمدند و تا زمانی که آمریکا و برخی قدرتها در سازمان ملل باشند امیدی به این سازمان نیست و ملتها باید به دنبال سازمان ملل واقعی متشکل از ملت‌ها باشند.

خطیب امروز نمازجمعه تهران ادامه داد: آنچه در سوریه می گذرد یک جنایت بزرگ بشری است آنها مخالفین دولت را به سلاح شیمیایی مسلح کردند  تا از مردم سوریه انتقام مقاومت آنها را بگیرد.

آیت الله خاتمی گفت: به تعبیر عامیانه آمریکا هم اکنون عین لات چاله‌میدان آمده است و می‌گوید که هر که با ما نیست علیه ماست.

وی افزود: البته ملت مسلمان و مظلوم سوریه نیز به فضل خدا تاکنون مقاومت کرده و پس از این نیز مقاومت خواهد کرد.

نوشته شده توسط صالح در 16:0 |  لینک ثابت   • 
 





Powered by WebGozar